Trädgården

Trädgården

Utanför köksfönstret

Utanför köksfönstret

Streptocarpus



Kohleria

Kohleria
Yf´s Edel

Kohleria

Kohleria
Yf´s Meija

söndag 8 mars 2009

Planteringar Tips

Tips på hur jag gör med mina blommor


 
Rhizom av kohleria


 
Rhizom av Achiemens

Sådd av rhizomerna, de börjar titta upp ur jorden.

Kohleria skott som nu har kommit upp en bit.



Kohleria




Börjar att sätta ner rhizomerna i kruka på våren, jag brukar vara tidig runt jan-feb. Vattnar sparsamt innan de börjar visa sig ovan jord.
Jag sätter alltid ner minst tre rhizomer i varje kruka, sen får man väl ändra efter tiden de växer och hur de kommer att se ut. De blir snyggast om man har flera i samma kruka.
Efter ett tag då de börjat har växt upp, ca 6-8 cm brukar jag plantera om dem, samtidigt tar bort de nedersta bladen och flyttar ner plantan längre ner i jorden över där bladen har suttit, på sådan sätt gör att hela plantan blir kraftigare och stadigare.
Kohlerian har förmågan att bli lite ranglig annars. Jag brukar göra så minst två gånger under själva uppväxten av plantan, sen får den vara ifred och växa till sig.
Hela plantan brukar bli frodig och stadig så man slipper för det mesta ha stödpinne.Kohleria är väldigt törstiga av sig så det gäller att ge dem mycket vatten och näring.
En kohleria ska man helst inte klippa toppskottet av, det är ju där blommorna kommer så klipps den bort så har man inga blommor, men tycker man den är för lång eller så, kan man klippa den och ställa undan krukan med den avklippta toppen så får den bilda rhizomer. Skottet rotar man i vatten några dagar och plantera ner den igen i en ny kruka. Detta sätt gör jag nästan aldrig för jag vill helst se kohleria i sin rätta storlek. Det är bara i nödfall på någon enstaka kohleria som jag vet inte bildar så många rhizomer som jag kan tänka mig göra så för att få flera rhizomer till hösten.
Mina plantor ställer jag lite överallt sedan, vissa tål solen vissa vill stå mer skuggigt, det är bara att testa sig fram. Jag har mina i alla fönster samt i växthuset, och på altanen.
Sen kommer hösten och den trista tiden då man ska låta dessa sorter gå ner i vila, jag brukar då avta med vattningen mer o mer, sen ställer jag ner hela krukan i källaren (ej kallt) tills den har vissnat ner helt o hållet, då börjar jobbet med att ta ur alla rhizomerna som har bildas i krukan, låter de ligga o lufta sig någon dag, tills jag lägger dem i en påse med namn och där får de ligga till våren igen. Ha påsen öppen så de får luft.
Men man måste se upp de kan ruttna eller torka ihop så man måste ha koll på påsarna.
Bästa tipset är om man inte har så många krukor av kohlerior kan man spara krukan efter man har klippt ner det vissna o låta allt stå kvar i krukan till våren.Sen skörda rhizomerna, de trivs bäst så har jag märkt.





Achimenes (femöring)

Där är det ungefär samma princip som för kohlerian, men dessa rhizomer kan ta lite längre tid på sig att komma igång med att växa, så ge inte upp, de kommer. Jag brukar sätt ca 5-6 rhizomer i varje kruka.
Vissa femöringar klipper jag redan när de är små skott så man får dem att grena sig. Ta o klipp över den andra eller tredje bladparet och plantan blir kraftigare o grenar sig bättre, samt ger den fler blommor.
De klippta skotten sätter jag ner på rotning (vatten) sen har man flera av samma sort. De är lätta att rotning och man får snabbt nya rötter.
Femöringen kan stå nästan överallt och den gillar att vara ute på sommaren. Vissa sorter blir fina amplar vissa blir mer stadigare och uppåtväxande. De älskar sol o vatten.
Till hösten är det samma sak där som för kohlerian, de går ner i vila och bildar små kottar i jorden som man tar upp.Sparar dem till våren för att sedan planteras om igen.
Achimenes angrips lätt att mjöldagg o annan ohyra, men börjar man redan från början med att lägga i en provadokapsel i jorden vid planteringen så brukar det lösa sig.






Streptocarpus


Var för ett tag sen en svår blomma tyckte jag. Tur så fick den en chans att visa att det gick att odla dessa sorter och nu kan jag inte vara utan dem.
De är helt underbara och ger en sådan skörd av blommor hela tiden.

Jag har nu kommit på hur jag ska göra med dessa. Har mina i öster-norrfönster.

Ute på altanen på sommaren, där de endast får morgonsol men ljuset finns där.
Märker så fort de får för mycket sol så slokar de och ser så ledsna ut.
Streptocarpusen gillar inte att vara i direkt sol utan helst på en skuggig plats som ger små solglimtar emellanåt.
Det är lika till hösten o vinter så blir de ledsna när vi sätter på våra element, då sloknar de, pga av värmen som stiger upp till dem.
De gillar inte heller att få för mycket vatten, så låt den torka ut lite mellan vattningarna.
När hösten kommer och de började att se rätt så trista ut och blommorna började avta, tar jag kruka för kruka och började plantera om dem, tog bort bladen som såg tråkiga ut. 
Ställer ner dem i källaren där de får ett ljusrör över sig, där är det lite svalare som de vill ha under vintern.
Jag ser till att ta något blad till förökning så man är säker att de finns kvar. Bladet sätter jag i fuktig jord, bladet sätts ner ca 2-3 cm i jorden. Vattnar så jorden är fuktig sen sätter jag en plastpåse över hela krukan som jag försluter med ett gem.
Vissa stora plantor delar jag  till en massa små plantor. Alla småplantor får stå i ett akvarium med ett ljusrör under vinter.
Till våren planteras de om igen i inte för stor kruka, de vill gärna ha det lite trångt med rötterna, då blommar de mer.
När jag ska sätta ut dem igen i fönstren är de så frodiga och vackra, det märktes att detta gillade de.
Så nu kan jag inte säga att dessa sorter är svåra att odla. Jag har lyckas med dem.
Förökning: med blad






Chirita
Bytt namn till Primulina


Är en härlig blomma som blommar när som helst under året,Den förökas lättas med blad som man sätter ner i jord som hos streptocarpusen.
Den flesta är lättodlade som ger mängder med blom när den väl har kommit igång med att växa.
Lite känslig mot sol, så den ska helst stå lite skuggigt och som har jag märkt lite kallare än de andra sorterna.Vill gärna torka upp mellan vattningarna.
Primulina står framme året om och kan ge blom när som helst, vinter som sommar.
Förökning: med blad.







Ett Tips om man ska åka bort.

Jag skulle resa bort på 5 veckor, funderade fram o tillbaka hur jag ska göra med mina blommor.
Vet att många inte vill springa runt med vattenkannan i flera timmar som ska passa mina blommor.
Då kom jag på att jag kan sätta de flesta på veke och ha olika kärl med vatten.
Ett jättejobb men det var värt, alla blommor hade klarat sig.
Jag började med att jaga lådor i affärerna, godislådor, sen köpa in bomulltråd (garn).
Samt virknål behövdes
Då var det dax att börja med alla krukor, i med virknålen igenom krukan och jorden, så den kom ut i botten, där fångade man upp tråden som har legat i blöt över natten, drar den igenom jorden, lägg tråden runt blomman men täck den med jord så den inte syns.
Tråden torkar för fort annars, den måste vara blöt hela tiden så den kan suga upp vattnet från vattenbehållaren.
Lycka till om ni ska iväg på längre resor.
Men jag kommer att ha vissa blommor kvar på veke, märker att streptocarpusarna gillade detta.
Så nu ska jag snickra ihop lådor som jag ev ska ha plastlådor i, snyggare om man kan gömma platslådorna så det ser finare ut i fönstren. Måla dem vita och de får bli mina nya blomkrukor. (ler)

 Här står de i mitt stor akvarium och jag använde platsmuggar som jag gjorde hål i botten
Här är det godislådorna med hål i locket och de trivdes väldigt bra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Vad glad jag blev när jag såg att du åter hade dina Kohlerior på Tradera..., och nu finns de inte längre. Varför?? Jag köpte flera av dig i fjol och t o m ringde dig också tror jag. Hoppas på att få se dem igen.
M V H Erika från Lund

Ywonne alias Ywwee sa...

Hej Erika

Hör av dig via min mailadress så kan vi göra upp.
Jag har inte tid att sälja just nu på tradera, ska vara med på två mässor. Men efter den 1/6 lägger jag ut igen på tradera.

Anonym sa...

Tack för alla dina tips..Kanonroligt att få läsa.Hälsar hon som gör chokladtårta ifall du kommer.
ps vi har en stor blomträff den 12 du är välkommen.

Yf´s Mikael

Yf´s Mikael
Min egna hybrid, den finaste av alla kohlerior jag vet.

Sinningia

Sinningia
SRG´s Purple Eruption

Sinningia

Sinningia
Lucica.H.P

Min intresse Inredning

Min intresse Inredning

Växthuset 2011

Växthuset 2011
Mina blommor har äntligen fått kommit ut i växthuset

Trädgården 2011 (på baksidan av huset

Trädgården 2011 (på baksidan av huset

Goda vindruvor

Goda vindruvor

Sommarstugan

Sommarstugan
Mitt underbara ställe

En bild jag gillar

En bild jag gillar
Tänk om man kunde ha det så här..