Trädgården

Trädgården

Utanför köksfönstret

Utanför köksfönstret

Streptocarpus



Kohleria

Kohleria
Yf´s Edel

Kohleria

Kohleria
Yf´s Meija

torsdag 29 oktober 2009

Kohleria A-O (inte mina egna sorter)



Kohleria 

Har slutat att odla dessa sorter.  
 Have stopped growing these


 
 Ni´s Birka


 Designer Jewel Case



GG Garnet Rose

 
HCY´s Jardin De Monet 



Ingrid  


Jester 


 Karl Lindberg (kvar)


Lemon Demon 


 Ni´s Lima 


 Manchu 


Ni`s Marta  


 Ni´s Nasca 


Nicole´s Smile 


Ni´s Norrsken  (kvar)


Ni´s Grace 


GG Lava Lamp

 Farfar Gösta
av Annika S
Bolta Bri
av Annika S

Florida Freckles

Ni´s Gnista 


HCY´s Black Moon

HCY´s Berry Valley


Maja Gräddnos
(Lena K hybrid)

Onamnad


Olga´s Delight

Ni´s Nova

Napoleon V


Ni´s Midas


Multiflora
hybrid från Singapore


Mother Lipstick


Monte´s Friendship

Modroon

Maku

 Lyche Temptation (Luke Leung)

Ni´s Lisa 

Lucky Lucifer


Lucianii

Ni´s Louise


Lono


Lilla Gubben

Laura


Karl Lindberg (kvar)


Kapo

 HCY´s Vanilla Pudding

 HCY´s Venus

Hirsuta USDB6


Hirsuta


HCY´s Facial Tattoo

Hanna Roberts

GG Fairy Dust

Gröngörling
hybrid av Lena K


Flirt


Flashdance

Ni´s Flamma 

Ni´s Elvira


Ember Glow

 Emil

Ni´s Ellen

Ekeby Lhine

Ni´s Edit 

Ni´s Ellen

Dragon´s Blood

Doris B

Cybele

Ni´s Cecilia


Coccinea (kvar)

Carl
Hybrid av Mia H


Brimstone


Brazil Gem

 Birgitta

Ni´s Nova 

 Ni´s Elsa

Bella


Bristol´s Iris Summer

Bristol´s First Born


Bristol´s Evil Storm


Blizzard´s Prickle Puss


Blizzard´s Peachy Keen


Blizzard´s Lady in Red


Blizzard´s Horney Little Devil


Blizzard´s Bing Cherries


Heartland´s Blackberry Butterfly


Black Diamond


Bibbi x self


Bibbi


Beltane


Beethoven

allenii

 
An´s Dice Dots


Astarte


An´s Nagging Macaws


Ampallang


Amadeus


Amabilis
Har Sp Amabilis istället, den rätta



Kohleria

Denna sort av gesneriacear heter kohleria och är mina favoriter i denna familj.
Kohleria/ narrhuva kallar vi dem här i Sverige.
Jag är en samlare på dessa sorter, har en hel del nu.
De är så otroligt vackra med sina fina klockor i olika färger. De flesta går i den röda skalan.Tror detta är de mesta lättskötta blommor som finns.Kohleriorna bildar rhizomer till hösten och det är så bra för då vet man att man har dem i många år framöver, och att man får mer o mer av dessa underbara blommorna.
De är riktiga mormorsblommor, är svåra att få tag i, det gäller att man känner någon som har eller så får man köpa de på vissa trädgårdmässor som hålls på sommaren.


Hur gör jag då med mina kohlerior.
Alla har vi olika sätt men inget sätt är fel, för denna sort går det inte att misslyckas med.Jag börjar varje vår runt jan-feb med att plantera ner rhizomerna i krukor, vattnar rejält och låter de sen komma upp ur jorden.När de har växt till sig i ca 10 cm brukar jag plantera om de flesta med att först ta ur dem ur jorden och ta bort de nedersta bladen så det blir två eller fyra bladpar kvar i toppen, planterar ner hela stammen till bladkanten som finns. Låter den sen växta till sig igen, jag gör om denna detta 1 -2 gånger under växtperioden. Att jag gör så är att den bildar flera rötter och man får en stadigare stam pga den kan bli rätt hög av sig och de kan bli rätt rangliga annars.

Nu när den har växt till sig så får den stå inomhus i ett rätt soligt fönster och frodas hela sommaren, men vatten o gödsling vill den ha massor av. Så det går åt mängder med liter vatten.Sen är det bara att njuta av alla blommor som kommer ständigt hela sommaren och långt in på hösten.Man blir så glad för alla sorter som man har. Alla är lika njutningsbara att titta på.

På senhösten börjar den att se lite trist ut, den tappar blad samt bladen blir gula. Blommen avtar mer o mer, då är det dax att låta blomman gå i vila för vintern. Jag börjar med att vattna mer sparsamt en tid, sen upphör vattningen helt och hållet. När hela blomman har vissnat ner tar jag och skördar rhizomerna och placerar dem i plastpåsar med namn på så man vet vilka man har.Låter dessa ligga och vila tills det är dax igen att plantera.

Inga kommentarer:

Yf´s Mikael

Yf´s Mikael
Min egna hybrid, den finaste av alla kohlerior jag vet.

Sinningia

Sinningia
SRG´s Purple Eruption

Sinningia

Sinningia
Lucica.H.P

Min intresse Inredning

Min intresse Inredning

Växthuset 2011

Växthuset 2011
Mina blommor har äntligen fått kommit ut i växthuset

Trädgården 2011 (på baksidan av huset

Trädgården 2011 (på baksidan av huset

Goda vindruvor

Goda vindruvor

Sommarstugan

Sommarstugan
Mitt underbara ställe

En bild jag gillar

En bild jag gillar
Tänk om man kunde ha det så här..